نکات مهمی در خصوص خرید پله برقی

نکات مهمی در خصوص خرید پله برقی

انتخاب مناسب پله برقی شامل مجموعه ای از طراحی ابعاد و سرعت پله برقی بوده که میزان ظرفیت جابجایی را تعریف می نماید. این محاسبات به فاکتورهای معماری و کاربری ساختمان و محل قرارگیری پله برقی بستگی دارد.

برای انتخاب پله برقی مناسب باید کاربری و میزان جمعیت مستقر در هر طبقه ساختمان محاسبه شده و متناسب با نیاز کاربردی ساختمان پله برقی با ابعاد و ظرفیت جابجایی مناسب انتخاب گردد. معمولا در انتخاب پله برقی باید ظرفیت به گونه ای محاسبه شود که 20 درضد جمعیت بیشینه در هر طبقه ظرف 5 دقیقه توسط پله برقی جابجا شوند. بدیهی است در صورتی که از پله برقی که برای کار در مجتمع های تجاری طراحی شده جهت مکانهای پر تردد مانند مترو استفاده گردد ضمن کاهش عمر مفید دستگاه منجر به خرابی های مکرر قطعات شده و باعث توقف های طولانی خواهد گردید.

میزان جابجایی مسافر در یک ساعت توسط پله برقی را که با واحد نفر بر ساعت اندازه گیری میگردد ظرفیت جابجایی پله برقی می نامند ظرفیت یاد شده به عوام مختلفی نظیر سرعت و عرض مفید پله برقی بستگی دارد.

گسترش نصب پله های برقی در آغاز رود کندی داشت زیرا ساختمان های بلند مرتبه زیادی درآن زمان وجود نداشت . بعدها با پیدایش روزافزون ساختمان های بلند مرتبه ، تقاضا برای پله های برقی به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد.

رشد روز افزون جمعیت در زندگی روزمره امروزی, توسعه عمودی شهرها و ساختمان ها و مراکز اداری تجاری درون آنها , توسعه حمل و نقل هوایی و زمینی وبالطبع گسترش و احداث فرودگاها و پایانه های عظیم بین المللی,نیاز به ظرفیت بسیار بالای جابجایی مسافر در ارتفاع های کم در برخی مراکز تجاری و اداری و خدماتی,نصب وراه اندازی وبهره برداری بسیار کوتاه مدت و آسان,ایمنی بسیار بالا , کمک به جابجایی افراد معلول و ناتوان جسمی, به حداقل رسیدن زمان انتظار مسافران جهت جابه جایی های کم ارتفاع نسبت به آسانسورها, رشد رفاه عمومی و اجتماعی , افزایش رغبت عمومی به جابجایی بین طبقات و دسترسی به آنهاو….

همه وهمه دست بهدست یکدیگر داده تا این وسیله رفای و ضروری پیچیده را به تلفیقی از مجموعه تکنولوژی نوین روز تبدیل نماید. بدیهی است رعایت استاندارد ساخت, نصب,بهره برداری ونگهداریاز آنها و مهم تر از همه افزایش دانش و آگاهی عمومی و تخصصی افراد به خصوص کارشناسان امور در خصوص این استانداردها, علاوه بر تأثیر گذاریبر جلوگیری از بروز حوادث و وقایع گوناگون می تواند سبب ارتقاء کیفی وافزایش سطح ایمنی آن در کلیه زمینه ها گشته و افزایش آرامش رو آسایش خاطر کاربران را در پی اشته باشدو در این خصوص به نکات مهمی در خصوص پله برقی اشاره خواهد داشت.

1.عوامل موثر بر انتخاب پله برقی وپیاده روی متحرک:

الف-ارتفاع پله برقی یا فاصله عمودی جابه جایی مسافر

ب- زاویه یا شیب مسیر حرکت مسافر

ج-  عرض یا فضای ورودی مسافر

د- تعداد مسافر مورد نیاز جت جابجایی در ساعت

2. انواع پله برقی:

الف- نوع ساده

ب- نوع چند مرحله ای

ج- نوع موجی

د- نوع اسپیرال یا پیچشی

ه- نوع بلند مرتیه ای

3. ارتفاع پله برقی برای اماکن مختلف متفاوت بوده و معمولاً برای فروشگا های بزگ, کمتر از 7 متر انتخاب می گردد.

4. عرض پله برقی که وابسته به ظرفیت آنهاست, معمولاً عبارنست از 60, 80, 100, 120 سانتی متر.

5- زایه شیب پله برقی مطابق لستاندارد عبارتست از 27 درجه , 30 درجه و 35 درجه.

6-محدوده سرعت خطی پله برقی   /75>v >0/5   متر بر ثانیه.

7- محدوده سرعت خطی پله برقی برای شیب های زیر 30 درجه 0/5 sec/m   است.

8- سرعت خطی پله های  برقی برای شیب های زیر 30 درجه 0/7 متر بر ثانبه است.

9- در خصوص فضای غیر محصور ابتدا و انتهای دسترسی در صورتیکه فضای غیر محصور دارای عمق 0/2m باشد:

فاصله بین مرکز دو دستگیره + 0/2m باشد= حدااقل عرض این فضا.

 

رشت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *