آتی سازان

آسانسور ارزان و معرفی ارزان ترین آسانسور

آسانسور ارزان و معرفی ارزان ترین آسانسور

پارامترهای زیادی در قیمت آسانسور تاثیر گذار هستند. نوع طراحی ، نوع قطعات به لحاظ کیفیت و کارکرد و از لحاظ سازگاری، نوع و تعداد موتور، تعداد طبقات، حداکثر سرعت حرکت، حداکثر ظرفیت قابل تحمل، آپشن های آسانسور و نحوه نصب همگی می توانند بر قیمت تمام شده آسانسور اثرگذار باشند. برای اینکه بتوانیم آسانسور ارزان تری خریداری کنیم به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟ آیا انتخاب آسانسور ارزان، به معنای کیفیت نامطلوب آن خواهد بود؟ چگونه می توان برای ساختمان های مسکونی با انتخاب صحیح آسانسور ارزان با توجه به ویژگی های ملک مورد نظر در هزینه ها صرفه جویی کرد؟ چرا قیمت دو آسانسور که مشخصات فنی یکسانی دارند، متفاوت از هم است؟ اگر شما هم سوالات بالا را در ذهن خود مرور می کنید، با آتی سازان همراه شوید و ادامه مقاله را از دست ندهید.

معرفی ارزان ترین آسانسور

هر چه تعداد ایستگاه های آسانسور و تعداد دفعات توقف آن بیشتر باشد، تعداد درب آسانسور، تعداد ریل، متراژ تراول کابل، متراژ سیم بکسل و… افزایش می یابد. بنابراین نهایتا قیمت آسانسور بیشتر می شود. هر چه فاصله بین طبقات ساختمان بیشتر باشد، کابین نیز بزرگ تر شده و هزینه ها بیشتر خواهد شد. یکی از دلایل گران تر بودن آسانسورهای بیمارستانی نیز همین موضوع است. این آسانسورها معمولا دو درب ورودی از سمت جلو و عقب دارند. از این رو به لحاظ طراحی، کیفیت، ابعاد و حساسیت محیط، هزینه های بیشتری را خواهند داشت.

کیفیت قطعات آسانسور، عمر مفید آسانسور و به روز بودن آن از جمله عوامل تاثیرگذار در قیمت آسانسور هستند. قبل از اقدام به خرید، لازم است مواردی را مد نظر قرار داده تا انتخاب صحیح تری داشته باشیم و در هزینه ها صرفه جویی کنیم و آسانسور ارزان تری تهیه کنیم.

مواردی که باعث انتخاب نادرست هنگام خرید آسانسور می شوند:

  • عدم تناسب بین ظرفیت آسانسور و تعداد واحدهای ساختمان
  • عدم تناسب بین آسانسور و مصالح استفاده شده در ساختمان
  • استفاده از تعداد کم آسانسور در ساختمان های با تعداد طبقات زیاد
  • استفاده از آسانسورهای با سرعت کم در ساختمان های با تعداد طبقات زیاد

مواردی که در نصب و راه اندازی آسانسور و قیمت آن تاثیر گذار هستند:

  • کیفیت اجناس
  • کیفیت نصب
  • کنترل کیفیت تجهیزات نصب شده

تمام موارد ذکر شده در بالا علاوه بر اینکه در انتخاب آسانسور ارزان مهم هستند، در کسب رضایت مصرف کننده نیز اثر گذار می باشند.

انواع آسانسور و تاثیر آن بر قیمت نهایی

آسانسورها در دو دسته آسانسور هیدرولیکی و کششی تقسیم بندی می شوند. آسانسورهای کششی جزو قدیمی ترین و همچنین پرکاربرد ترین آسانسورها هستند. آسانسورهای کششی از نظر سرعت به انواع تک سرعته، دو سرعته و کنترل سرعت هوشمند و از نظر نوع موتور به سه دسته روملس، گیربکس و گیرلس تقسیم می شوند. نکته مهم این است که قیمت آسانسورهای گیربکس دار نسبت به آسانسورهای گیرلس و روملس پایین تر است.

نوع کارکرد و کارایی آسانسور بر قیمت آن تاثیر می گذارد. به علاوه با توجه به نوع پروژه و نحوه نصب، راه اندازی و یا نوسازی آسانسور، قیمت تمام شده متغیر خواهد بود.

قیمت آسانسور هیدرولیک براساس ظرفیت، ابعاد، تعداد توقف و نوع قطعات آن تعیین می شود.

همانطور که در مقاله جامع و کامل آسانسور هیدرولیک توضیح داده شده، آسانسورهای هیدرولیکی ایرانی جزو آسانسور ارزان دسته بندی می شود. این نوع آسانسور توسط یک پمپ الکتریکی که مایع هیدرولیک را به یک جک منتقل می کند که توسط پیستون در پایه حرکت می کند، راه اندازی می شود. هر چند که این نوع جزو آسانسور ارزان محسوب می شود و مقرون به صرفه تر هستند اما به دلیل سرعت کم و ناکارآمد بودن و غیر قابل استفاده بودن در ساختمان های بلند، مشتریان را در انتخاب دچار تردید می کند. به هر حال آسانسورهای هیدرولیکی در مکان هایی که برای ارتفاع محدودیتی وجود دارد بسیار مناسب هستند. پس برای ساختمان های اطراف فرودگاه و یا ساختمان هایی که سقف شیروانی دارند می توان از آسانسورهای هیدرولیکی ارزان استفاده کرد.

آسانسورهای هیدرولیکی ایرانی نسبت به آسانسورهای کششی ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزان تر هستند. البته در مورد آسانسورهای هیدرولیکی اروپایی باید گفت قیمت آن ها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به آسانسورهای کششی گران تر است. به طور کلی می توان گفت هزینه نصب آسانسورهای کششی بیشتر از سیستم هیدرولیکی است.

انتخاب نوع کابین برای داشتن آسانسور ارزان

کابین آسانسور بر اساس نوع دکوراسیون آن متمایز می شود و یکی از عوامل تعیین کننده قیمت آسانسور است. وزن کابین، کیفیت ساخت کابین، درجه کیفی استیل استفاده شده، کیفیت قطعات استفاده شده، جنس کف و کفپوش کابین و … علاوه بر زیبایی نهایی کابین، در قیمت تمام شده اثرگذار هستند که تا حدود ۲۰ درصد موجب تغییر قیمت کابین آسانسور می شود. بنابراین برای داشتن آسانسور ارزان، می توان روی انتخاب نوع کابین تمرکز بیشتری کرد.

انواع کابین آسانسور شامل تمام استیل، نیمه استیل، فرمیکا ، ام دی اف و پاناروما هستند. با توجه به اینکه در کابین های آسانسور با جنس ام دی اف و فرمیکا از استیل استفاده نمی شود، معمولا جزو ارزان ترین کابین ها به شمار می روند. لذا آسانسور بهای تمام شده کمتری خواهد داشت.

می توان از کابین های ارزان قیمت در پروژه های انبوه سازی استفاده کرد تا هزینه های کلی کاهش یابد. در واقع یک پنجم بهای تمام شده هر آسانسور را کابین تشکیل می دهد. پیشنهاد می کنیم برای داشن آسانسور ارزان از نوع MDF یا فرمیکا در پروژه خود استفاده نمایید. کابین های ام دی اف برای ساختمان های مسکونی بسیار مناسب هستند و جزو پرفروش ترین انوع کابین قرار گرفته اند.

علاوه بر جنس کابین، تعداد ظرفیت آن نیز از دیگر فاکتورهای اصلی در قیمت کابین و در نتیجه قیمت آسانسور است. هر چه ظرفیت کابین افزایش پیدا کند قیمت آن نیز بالاتر می رود.

تاثیر نوع سیستم کنترل سرعت برای داشتن آسانسور ارزان

بسیاری از مالکان ساختمان هنگام خرید فقط به این نکته توجه می کنند که سیستم آسانسور VVVF است. و قیمت ها را بر همین اساس مقایسه می کنند. اما لازم است بدانیم که سیستم های VVVF در کیفیت و قیمت با هم تفاوت های زیادی دارند. سیستم Close Loop به عنوان یک سیستم قابل قبول برای آسانسور است که در کنار انکودری که روی موتور گیربکس نصب می شود، در کیفیت حرکت تاثیر زیادی می گذارد و نتیجه بسیار خوبی دارد. همچنین نوع و برند درایو کنترل سرعت نیز موجب تغییر در قیمت و کیفیت خواهد شد.

لذا انتخاب بین دو سیستم VVVF  با درایوهای کنترل سرعت متفاوت، برند تابلو فرمان، نحوه نصب سیستم به صورت Open Loop  یا  Close Loop  می تواند تا حدود 10 درصد در قیمت نهایی آسانسور تاثیر بگذارد پس برای داشتن آسانسور ارزان، به نوع سیستم کنترل سرعت نیز اهمیت دهید.

توضیحات گفته شده برای تمامی قطعات آسانسور از پیچ و مهره گرفته تا کلیه قطعات اصلی صادق است. و می توان درک کرد چرا قیمت دوآسانسور که مشخصات فنی تقریبا یکسانی دارند متفاوت است؟ و عوامل تاثیر گذار برای داشتن آسانسور ارزان کدام است؟ و یا اینکه چرا دو آسانسور که مشخصات فنی آنها ظاهرا یکسان است، کیفیت متفاوتی دارند؟

انتخاب قطعات مکانیکی برای داشتن آسانسور ارزان

کیفیت، برند و طول عمر قطعات آسانسور چه قطعات مکانیکی و چه قطعات الکتریکال در تعیین قیمت آسانسور نقش دارد. هر چند برخی قطعات مصرفی هستند و با گذشت زمان، کارایی خود را از دست می دهند، اما کیفیت این قطعات مکانیکی در میزان عمر مفیدشان تاثیر گذار است. برندهای با تجربه و معتبر اکثرا از قطعات با کیفیت بهتر، عمر مفید بیشتر و قیمت بالاتر در ساخت آسانسور استفاده می کنند. بنابراین انتخاب نوع قطعات مکانیکی از دیگر عوامل مهم برای داشتن آسانسور ارزان است.

تابلو برق سه فاز، وزنه تعادل آسانسور، تراولینگ کابل،  انکودر، گاورنر آسانسور، کفشک آسانسور، مگنت درب بازکن برقی ، شاسی موتور گیربکس، جعبه رویزیون و… همگی جزو قطعات آسانسور هستند که در بهای تمام شده آن نقش دارند. به عنوان مثال ریل مونته فرو ایتالیایی قیمت بیشتری نسبت به نوع چینی آن دارد. یا مثلا درب اتوماتیک آسانسور نسبت به غیر اتوماتیک قیمت شان بیشتر است. قیمت موتورهای خارجی نسبت به انواع ایرانی بیشتر می باشد.

تاثیر قیمت آسانسور بر قیمت ساختمان

آسانسور از جمله لوازمی است که بر ارزش ساختمان می افزاید. بنابراین قیمت آن بر ارزش ساختمان تاثیرگذار است. لذا می توان گفت آسانسور یک کالای سرمایه ای هست. آپارتمان های دارای آسانسور، قیمتی حدود ۱.۶ بیشتر نسبت به آپارتمان های بدون آسانسور دارند. به همین دلیل یکی از عواملی که می تواند بر قیمت ساختمان موثر باشد، انتخاب آسانسور ارزان یا گران است.

آسانسورها علاوه بر بالا بردن ارزش ساختمان، باعث تسهیل و تسریع معامله نیز می شوند. اغلب مراجعه کنندگان و خریداران، ساختمان های دارای آسانسور با چشم انداز خوب از بالا را ترجیح می دهند.

از آنجا که قیمت آسانسور برای مالکین، ساختمان سازها، بنگاه های مشاور املاک و خریداران و مشتریان امری مهم است، هنگام خرید و نصب آسانسور، کلیه عوامل موثر در قیمت را در نظر گرفته و همچنین از تاثیری که بر قیمت نهایی ملک می گذارد غافل نشوید.