آسانسور خودروبر ، طراحی، نصب و استاندارد

آسانسور خودروبر ، طراحی، نصب و استاندارد

آسانسور خودروبر ، طراحی، نصب و استاندارد

آسانسور خودروبر از دسته تحولاتی است که منجر به بهینه ‌سازی فضای داخلی ساختمان‌ ها به ویژه ساختمان های پرتردد شده است. با توجه به افزایش جمعیت شهرها و ساخت و ساز ساختمان ها، تعداد خودروها نیز روز به روز درحال افزایش است. از این رو تامین فضای کافی برای پارکینگ خودروها یکی از مسائل مهم ساختمان ساز ها شده است. به طوری که با افزایش تعداد طبقات زیرین و اختصاص فضای زیاد به خودروها درصدد رفع مشکل پارکینگ برای خودروهای بیشتر هستند. اما این روش نیز موجب اشغال فضای بیش از اندازه رمپ شده و راندمان طبقات زیرزمین را به شدت کاهش می دهد. از این رو لزوم استفاده از آسانسور خودروبر در چنین شرایطی بیش از گذشته آشکار می شود. اما کاربرد جک بالابر خودرو چیست و چه مزایا و معایبی را به دنبال دارد از جمله مواردی است که باید به آن‌ها پرداخت. همچنین باید نوع طراحی و نصب آسانسور خودروبر را بررسی نمود تا بر لزوم استفاده یا عدم استفاده‌ ی آن‌ ها بهترین تصمیم را گرفت. در این مقاله با کونیگ همراه شوید تا با جزئیات آسانسور خودروبر بیشتر آشنا شویم.

کاربرد آسانسور های خودروبر

امروزه اکثر ساختمان ها در مساحتی با متراژی در حدود ۲۰۰ الی ۵۰۰ ساخته می شوند. لزوم اختصاص فضای پارکینگ به همراه سطح شیبدار (رمپ) وسیع برای گردش و دسترسی خودروها به طبقات زیرین، سبب کاهش راندمان بهره برداری طبقات پارکینگ شده است. از این رو استفاده از آسانسور خودروبر پیشنهادی عالی برای اینگونه ساختمان هاست تا بتوانند از حداکثر فضا استفاده ای بهینه را داشته باشند.

علاوه بر اماکن مسکونی، استفاده از آسانسور خودروبر در ساختمان های اداری، تجاری و پارکینگ های عمومی نیز کاربرد دارد. از جک بالابر خودرو با عنوان جک بالابر اتومبیل نیز یاد می شود. نوع ساختمان، ارتفاع ساختمان، محل قرارگیری آسانسور و مکانیسم چاه آسانسور از مهمترین مواردی است که قبل از استفاده از آسانسورهای خودروبر باید به آن توجه داشت.

نحوه عملکرد آسانسور خودروبر

جک بالابر اتومبیل نوعی لیفتراک منحصر به فرد است که باعث حرکت ماشین در طول ارتفاع سازه به سمت بالا می شود. دقت در طراحی این لیفتراک ها بسیار مهندسی بوده و مقاوت بالا از مهمترین خصوصیات این نوع از آسانسور است. هدف از طراحی آسانسور خودروبر، بالابردن اتومبیل از طبقه ای به طبقه دیگر است. امکان ورود و خروج ماشین به راحتی فراهم است و تمام ویژگی ها و قطعات آسانسور معمولی را دارا می باشد. جک بالابر خودرو به روش های زیر طراحی و نصب می شود:

  • قیچی
  • مستقیم مرکزی
  • دوبل بغل
  • لیفتراکی

ابعاد جک بالابر خودرو

ظرفیت آسانسور خودروبر معمولا بین ۵/۲ تا ۷ تن است و در ابعاد ۵/۲ تا ۳ متر در ۵/۴ تا ۶ متر ساخته می شوند. ارتفاع جک بالابر خودرو محدودیتی ندارد اما پیشنهاد می شود تا ارتفاع سه طبقه از آسانسور هیدرولیک استفاده شود. برای ارتفاعات بالاتر استفاده از آسانسور کششی یا آسانسور گیرلس ۲ به ۱ و یا سیستم ۴ به ۱ پیشنهاد می شود. ارتفاع لازم برای آسانسورهای هیدرولیک از اولین توقف تا زیر سقف حدودا ۳۰/۳ در نظر گرفته می شود. همچنین برای موتور آسانسور، اتاقکی در ابعاد حداقلی  ۵/۳ * ۸/۱ سانتیمتر کنار داکت آسانسور با نور و تهویه مناسب قرار داده می شود.

پیشنهاد می شود از آسانسورهای هیدرولیک یا کششی برای طول حرکت کم در حدود کمتر از ۶ متر استفاده شود و برای طول حرکت متوسط و زیاد، آسانسورهای کششی توصیه می شود.

در هنگام طراحی ساختمان، در نظر گرفتن فضای لازم برای موتورخانه آسانسور در کنار چاه آسانسور، فضای مورد نیاز برای چال pit  و همچنین ارتفاع لازم برای بالاسری overhead ضروری است. چنانچه فضای کافی در اختیار دارید بهتر است طراحی کابین آسانسور به گونه ای باشد که عرض چاه حدودا ۲۷۰۰ میلیمتر تامین شود. این موضوع باعث می شود تا در مواقع اضطراری فضای لازم برای خروج راننده فراهم باشد.

موتورخانه آسانسور خودروبر در اکثر موارد کنار چاه آسانسور قرار گرفته است و با توجه به نوع سیستم، امکان وجود فاصله ۱۲ متری تا چاه وجود دارد. ابعاد موتورخانه تقریبا ۵/۲ * ۵/۲ است و ارتفاع آن حداقل ۲ متر می باشد.

درب های آسانسور خودروبر

برای درب آسانسور خودروبر، امکان استفاده از انواع درب های کشویی، سانترال و گیوتینی وجود دارد.

درب های گیوتینی از مرکز باز می شود به طوری که نیمی از آن به سمت بالا و نیمی دیگر به پایین حرکت می کند. درب های کشویی روی ریل حرکت می کنند و به اطراف هدایت می شوند.

نکات آسانسور خودروبر

  • برق مصرفی آسانسور خودروبر، برق سه فاز است.
  • آسانسور خودروبر تمامی قطعات و تجهیزات آسانسورهای معمولی دیگر را دارا می باشند و تمامی ملزومات از جمله چاهک آسانسور را باید داشته باشند.
  • استاندارد حرکتی سرعت این نوع از آسانسورها بین 0.2 الی 0.6 m/s است.
  • قابلیت استفاده از جک بالابر خودرو در پارکینگ ها، انبارها و تعمیرگاه ها به جای رمپ وجود دارد.
  • امکان استفاده از جک بالابر خودرو با کابین و بدون کابین فراهم است.
  • آسانسور خودروبر جزو بزرگ ترین آسانسورها محسوب می شوند.
  • طراحی بسیار قوی و در عین حال ساده ای دارند.
  • تحمل مکانیکی بالا در برابر ضربه های ماشین دارند.
  • ظرفیت آسانسور خودروبر حداقل ۲۵۰۰ کیلوگرم است.
  • جک بالابر هیدرولیکی حدود ۱۲ درصد کمتر از آسانسورهای کششی نیاز به فضا دارند.
  • در آسانسور خودروبر با جک مستقیم، طول چاله جک به انداره سیکل حرکت است.
  • جک بالابر کششی برای استفاده در ارتفاعات زیاد مناسب است.
  • سیم بکسل فولادی و نیروی چرخشی بالای چاه آسانسور، باعث حرکت کابین در آسانسورهای کششی می شود.
  • برای تخلیه اتومبیل ها در شرایط اضطراری و قطع برق، شیر تخلیه اضطراری قرار داده شده است.

مزایای جک بالابر خودرو

همانند آسانسورهای مختلف چون آسانسور شیشه ای که مزایای ویژه ای دارند، آسانسور خودروبر نیز دارای مزایایی است که شامل موارد زیر می شود:

  • صرفه جویی در فضای ساختمان و پارکینگ
  • ترمز ایمنی خودکار و جلوگیری از سقوط احتمالی
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • صدای کم و ضریب ایمنی زیاد
  • حرکتی آرام و نرم و روان

روش های نصب آسانسور خودروبر

امکان نصب آسانسور خودروبر به دو صورت جک مستقیم و جک غیر مسقیم وجود دارد.

در روش جک مستقیم (direct) چاهی با عمقی برابر با ارتفاع حرکت جک حفر می شود و جک از زیر به کابین وصل می شود.

در حالت دوم، دو عدد جک که از کنار توسط دستگاهی با نام کارسلینگ ارتباط برقرار می کنند و به کابین متصل می شوند.

سرویس آسانسور خودروبر

سرویس و بررسی قطعات آسانسور توسط یک کارشناس می بایست به صورت ماهیانه انجام گیرد. این کار علاوه بر حفظ ایمنی مسافرین و ماشین ها، باعث جلوگیری از خسارات شدید و مانع از تعویض قطعات آسانسور می گردد و کاهش هزینه ها را به دنبال دارد. در اکثر موارد عدم تعویض به موقع روغن آسانسور و یا تعمیر نکردن قطعات خراب، باعث خراب شدن آسانسور می شود. چنانچه آسانسور ترافیک بالایی دارد، توصیه می شود تعداد سرویس را بیشتر از ماهی یک مرتبه قرار دهید و به این ترتیب از خسارات مالی وجانی جلوگیری کنید.