آینده صنعت پله برقی

آینده صنعت پله برقی

آینده صنعت پله برقی

آغاز صنعت پله برقی

اولین پله برقی در سال 1896 و توسط جسی رنو ساخته شد که عبارت از یک پلکان 6 فوتی کوچک بود که مردم را به بالای اسکله جزیره کٌنی واقع در شهر نیویورک منتقل میکرد. چهارسال بعد نمایشگاه 1900 پاریس، چهار نوع مختلف پله برقی از جمله پله برقی رنو را به نمایش گذاشت مو قعیت جزیره کٌنی بازار رنو را رونق داده و موجب شد در تاسیسات فروشگاه های بزرگ و نیز متروی نیویورک و بوستون به کار گرفته شود.

پله برقی های امروزی بسیار پرکارتر از رنو و دیگر نسل های آن است عرض رنو فقط برای یک نفر کفایت میکرد پله ها از چوب ساخته شده و ایستادنروی آن ها زیاد راحت نبود سر و صدایی مه رنو ایجاد میکرد نه تنها باعث میشد مسافران به چرت فرو نروند بلکه موجب توجه دائمی آنان به محل سوار شدن می گشت. سرانجام پله هاب چوبی مسافر را دو اینچ بالاتر از کف و در هوا رها میکردند نه اینکه او را به یک پله انتقالی هموار هم تراز با سطح مدخل هدایت کنند آن گونه که امروز انجام می شود اگرچه پله های برقی قدیمی پر سر و صدا بودند راحت نبوده و زشت به نظر می رسیدند اما بهبود این سیستم نیز مشکل ساز بوده است.

با نگاهی به اطراف می توان به نقش پله برقی های در جابه جایی تعداد زیاد مسافر پی برد. سالن های مونتاژ، فرودگاه ها، سیستم های ترانزیت و… مکان های مناسبی برای نصب این دستگاه ها محسوب می شوند. یک حوزه مشکل ساز که همگام با استفاده فزاینده از پله برقی های توسعه یافته است استفاده نادرست سیستم توسط مسافران است. کالسکه بچه، چرخ دستی وسایل دو چرخ مورد استفاده در مبادی تحویل بار و ویلچر ها همگی از پله برقی استفاده می کنند. این ها بخشی از آن چیزی است که به صفحه شانه ای و پله ها آسیب می زنند.

درخصوص آینده پله های برقی و پیاده روی متحرک نمی توان نظریه قطعی صادرنمود،زیرا هرگونه دستیابی به پیشرفت دراین زمینه تنها به گستره تفکر ومحدودیت های صنعتی انسان وابسته می باشد.دورنمای کلی که براساس آخرین دست آوردهای قابل فرض می باشد به شرح ذیل ارائه می گردد.

  • پله برقی های Spiral

درسال 1985شرکت میتسوبیشی ژاپن برای اولین بار  پله برقی های مارپیچ یا  Spiral را به بازار ارائه نمود ،درحال حاضر معدود کمپانی هایی هستند که محصول یادشده راتولید می نمایند.

  • پله برقی های Levytator

طرح های بسیاری برای تلفیق پله برقی معمولی ،پله برقی اسپیرال و پیاده روی متحرک وجود داشته که به آنها Levytator گویند . طرح مذکور در ابعاد آزمایشگاهی نیز تولید شده است. محققین درحال بررسی مکانیزم های مناسبی جهت تأمین نیروی محرکه  Levytator بوده تا در گام بعدی بتوانند فرآیند تولید آنرا بگونه ای طراحی نمایند که ساخت ونگهداری آن مقرون به صرفه باشد.

  • پله برقی Helixator

هیچ مرزی برای تفکر انسان های خلاق قابل تصور نمی باشد.

روزی را تصور نمایید که محصولی شامل ترکیبی از تکنولوژی آسانسور ،پله برقی معمولی ،پله برقی اسپیرال وپیاده روی متحرک باشد. Helixator نمونه ای از پله برقی های آینده است.

درقرن 21،مشکل حمل ونقل شهری درکلان شهرها بدلیل افزایش جمعیت وقدیمی بودن زیر ساخت های بسیار مشهودتر بوده ویکی از مشکلات متداول جوامع بدل خواهد گردید.

Helixator ها می توانند بدلیل اشغال فضای بسیار کم و قابلیت جابجایی بسیار زیاد جایگزین مناسبی برای تجهیزات حمل ونقل عمومی موجود،در آینده نه چندان دور باشند.

باتوجه به اینکه سرعت جابجایی مسافر در ارتفاع بدیل نوع مکانیزم استفاده شده در Helixator  بسیار بیشتر از پله برقی ها می باشد،جهت جلوگیری از تأثیر گذاری مسائل ارگونومی ،سرعت مناسبی که جهت حرکت استپ ها ی Helixator   پیش بینی نموده اند حدود 3متر برثانیه می باشد.

یک Helixator  با سرعت 3متر برثانیه می تواند مسافررادر زمان  5 ثانیه به میزان یک طبقه جابجا نمیاید.دریک محاسبه ساده ،مسافر می تواند در کمتر از 1.5دقیقه معادل ارتفاع یک ساختمان بیست طبقه حرکت نماید.

به مانند پله برقی ،Helixator ها نیزمی توانند بصورت تکی ،دوبل و دوبل ضربدری در ساختمان قرارگیرند وحجم بسیار عظیمی از مسافر را جابجا نمایند .یک Helixator  به ارتفاع 100متر می تواند حدود 28000نفر را دریک ساعت جابجا نماید . روزی را تصورنمایید که برج ایفل به یک Helixator مجهز گردد.