پله برقی

درب محافظ پله برقی

درب محافظ پله برقی

 

فضای استگاه های بالا و پایین پله برقی نوسط صفحات محافظی پوشیده شوند که علاوه برایجاد ایمنی تردد از روی چاله های پله برقی وظایفی ازقبیل ممانعت از خروج صدای داخلی تجهیزات موتورخانه را در زمان حرکت و نیز جلوگیری از دسترسی افراد متفرقه به تجهیزات داخلی را دارا می باشند.

این صفحات محافظ اغلب از جنس آلومینیوم و یا استیل با طرح های مختلف طراحی و ساخه میشوند که میتوانند بعنوان المانی جهت زیبایی نیز بکار روند.

بندهای بخش 5-5-3 استاندارد ملی ایران 1-13836 و نیز بندهای بخش5-1 استاندارد 2005-EN115 مشخصات فنی را به تفصیل بیان نموده است.

برخی از مهم ترین نکات و استانداردهای موجود در این زمینه عبارتند از:

صفحات بیرونی باید در هر نقطه تحمل نیروز 1500 نیوتن که به صورت عمود بر یک سطح دایره ای شکل با مساحت 2500 میلی متر مربع وارد می گردد، در مطلوب ترین نقطه نباید بیش از 4 میلی متر دچار فرورفتگی گردد.

محل اتصالات باید دارای تحمل بار مرده تا دو برابر بار صفحات یاد شده  را داشته باشد.

صفحات یاد شده باید به گونه ای طراحی شوند که تنها توسط افراد مجاز قابل باز شدن باشد. در صورت باز شدن صفحات باید سیستم ایمنی فعال شده و پله برقی از حرکت بایستد.

سطح درب محافظ باید کاملا همسطح با کف تمام شده ساختمان باشد. وجود هر گونه اختلاف ارتفاع می تواند منجر به گیر کردن پای مسافین و زمین خوردن آنها گردد.

سطح روی این صفحات باید از نوع آجدار و مقاوم در برابر لغزندگی بوده تا از زمین خوردن مسافرین و ایجاد حادثه جلوگیری گردد.

تعداد استپ افقی

همانگونه که حتما ملاحظه نموده اید، همواره در ابتدا و انتهای پله برقی بین 2 الی 3 عدد از استپ ها به صورت افقی می باشند، وجود پله های افقی باعث تطبیق مسافر با حرکت پله برقی قبل و یا پس از شیب میگردد. مطابق استاندارد حداقل تعداد استپ های افقی باید 2 عدد باشد.

در صورتی که زاویه شیب پله برقی 30 درجه باشد ، پله برقی باید دارای 3 استپ افقی مسطح و یا بیشتر باشد.

در صورتی که سرعت پله برقی از 0/5 متر بر ثانیه تجاوز نماید و یا ارتفاع  بالابری آن بیش از 6 متر باشد طول استپ های افقی حداقل باید مقدار 1/2 متر باشد.