سرعت پله برقی و شیب پله برقی

سرعت پله برقی و شیب پله برقی

رعایت مسائل استاندارد پله برقی در آن از اولویت زیادی برخوردار می باشد، چرا که با وجود قرار گرفتن مسافرین بر روی استپ ها هر گونه خرابی قطعه باعث ایجاد حادثه برای مسافرین خواهد گردید.

بر طبق استاندارد EN115 زاویه شیب پله‌برقی در صورتی که ارتفاع پله‌برقی (فاصله کف تا کف دو طبقه متوالی) کمتر از 6 متر باشد، نمی‌تواند بیش از °35 باشد. این در حالی است که اکثر شرکت‌های سازنده پله‌برقی ها را فقط با دو زاویه °30 و °35 می‌سازند.

به دلیل رفتار مسافران که معمولاً ترس ازسقوط می باشد.سرعت پله برقی هابین0/7 متر بر ثانیه ونهایتاٌ 0/9 متر بر ثانیه تجاوز نمی کند.

پله برقی وسیله ایست كه در مسیرحركت افراد پیاده جهت بالا یا پایین بردن آنها در دو طبقه غیرهم سطح بكار می رود و بوسیله پله یا تسمه كه توسط نیروی محركه برقی بحركت در آورده می شود سبب جابجایی افراد می گردد و شامل قطعات مكانیكی، الكتریكی و الكترونیكی می باشد.

طرح كلی پله برقی

پله: به قسمتی از پله برقی گفته می شود كه افراد روی آن می ایستند . معمولا” جنس آنها از آلومینیم با سطح شیاردار در جهت حركت است.

دستگیره پله برقی: دستگیره ای از جنس لاستیك با الیاف مخصوص می باشد كه متحرك بوده و سرعت آن با سرعت حركت پله یكسان می باشد، افراد هنگام بالارفتن یا پایین آمدن از آن استفاده می كنند.

زاویه شیب پله برقی: حداكثر زاویه ای است كه پله یا تسمه نسبت به سطح افق می سازد. سرعت نامی: سرعت خطی در جهت حركت پله یا تسمه در هنگامی كه باری روی آنها وجود ندارد.

شانه ثابت پله برقی: قطعه ثابتی در دو انتهای پله می باشد كه دارای دندانه های متناسب با شیارهای روی پله یا تسمه می باشد و از ورود اشیاء خارجی به داخل شیار پله جلوگیری می كند.

اطلاعات اولیه طراحی پله برقی: مهندسین طراح باید با استفاده از اطلاعات زیر و اطلاعات تكمیلی اخذ شده از شركتهای معتبر سازنده نسبت به انتخاب نوع، تعدد، ظرفیت و مكان صحیح قرارگیری پله برقی ها اقدام نمایند و مسئولیت هرگونه اشتباهی در خصوص موارد ذكر شده بعهده آنان می باشد.

پله برقی ها باید در محلی قرار گیرد كه بیشترین تردد مسافرین از آنجا صورت بگیرد و بدون بروز اغتشاش در مسیرحركت عادی آن طبقه، افراد را به سطح بالاتر یا پایین تر منتقل نماید. در صورت ضرورت و عدم امكان رویت باید با علائم مناسبی افراد به سمت پله برقی ها هدایت شوند.

در ابتدا و انتهای پله برقی فضای غیرمحصور مناسبی در نظر گرفته شود بنحوی كه مسافرین براحتی به مسیر حركت خود ادامه داده و از ازدحام در قسمت ورودی و خروجی جلوگیری شود . حداقل عرض این فضا باید  2/0 متر از فاصله بین مركز دو دستگیره بیشتر بوده و عمق آن از انتهای دستگیره حداقل 5/2 متر باشد.

در صورتیكه عمق 2 متر باشد حداقل عرض باید دو برابر فاصله بین مركز دو دستگیره باشد. نمونه هایی از آرایش پله برقی ها را نشان می دهد مهندسین طراح با توجه به شرایط و موقعیت ساختمان می توانند هر یك از این آرایش ها و یا هر آرایش دیگر را با رعایت بندهای این مقررات و مشورت شركتهای معتبر سازنده بكار گیرند.

در مكانهای پرتردد نظیر مترو و پایانه های مسافری باید از پله های عریض استفاده نمود. در صورتیكه پله برقی ها در محیط روباز استفاده می شود باید از نوعی انتخاب شود كه قابلیت كار در این محیط را دارا باشد. فضای باز در ورودی یا خروجی پله برقی اطراف منطقه باز طبقه فوقانی می بایستی بنحوی محصور گردد كه امكان سقوط اشیاء یا افراد منتفی گردد.

سرعت پله برقی:حداكثر سرعت پله برقی در صورتیكه زاویه شیب آن بیش از 30 درجه نباشد 75/0  متربر ثانیه می باشد در صورتیكه زاویه شیب بین 30 تا 35 درجه باشد حداكثر سرعت نامی 5/0  متربرثانیه می باشد.

علاالدین