ویژگی آسانسورهای مغناطیسی

ویژگی آسانسورهای مغناطیسی

آشنایی با آسانسورهای مغناطیسی

آسانسورهای مغناطیسی از یک سیستم فوق‌العاده هوشمند و ایمن برای کنترل شتاب، حرکت، سرعت و توقف در مقصد می‌کنند. ترمز آسانسورهای مغناطیسی نیز با بروز کمترین تکان و ارتعاش با استفاده از نرم افزاری پیچیده که احتمال خطای بسیار پایینی دارد، کنترل می‌شود.

آسانسورهای مغناطیسی توانایی حمل بارهای سنگین تا سقف ۲۰۰۰۰ کیلوگرم را دارند و برای جابجایی محموله‌های نظامی و مهمات بسیار مناسبند؛ به همین خاطر به این نوع آسانسورها تسحیلاتی می‌گویند.

در این آسانسورها ریل‌ها و تجهیزات متصل شده روی دیوار چاه آسانسور با مغناطیس دائم نقش استاتور موتور و کابین آسانسور نقش روتور را ایفا می‌کنند. با اتصال جریان برق به استاتور، میدان مغناطیسی ایجاد و به روتور القا می‌گردد. میدان مغناطیسی ایجاد شده در نقاطی قطع و با القای جریان برق بوسیله سیم پیچ‌های استاتور، سیم پیچ‌های تعبیه شده روی روتور باردار شده و کابین به حرکت در می‌آید؛ بنابراین در این آسانسورها اجزایی نظیر وزنه تعادل، کابل فولادی، موتوخانه و .. وجود نخواهد داشت. آسانسورهای مغناطیسی بسیار ایمن‌تر از آسانسورهای معمولی بوده اما از لحاظ قیمتی بسیار گران‌تر می‌باشند.

شناوری مغناطیسی یا تعلیق مغناطیسی یک روش است که با استفاده از آن یک جسم بدون پشتیبانی از میدان مغناطیسی معلق است. نیروی مغناطیسی برای مقابله با اثرات شتاب گرانشی استفاده می شود.

آسانسورهای آینده از تکنولوژی نیروی شناور مغناطیسی برای حرکت عمودی و افقی استفاده خواهند کرد. فناوری مَگلِو (مخفف Magnetic Levitation یا شناوری مغناطیسی) که در قطارهای سریع السیر استفاده می‌شود، از میدان های مغناطیسی بزرگی استفاده می‌کند که از تماس قطار با ریل خودداری می‌کند. این امر سبب کاهش اصطکاک و سرعت بالا تنها با اعمال نیروی محرک نسبتا اندکی می‌شود.

تیسن کروپ، این سیستم جدید را، که با نام “Multi” شناخته شده است، “جام مقدس صنعت آسانسور” نامگذاری کرده است. کابین‌های این آسانسور که برای ساختمان‌های با ارتفاع متوسط و بلند، با ارتفاع ایده‌آل حداقل 300 متر، طراحی شده است با سرعت 5 متر در ثانیه حرکت می‌کنند.

این سرعت فوق سریع محسوب نمی‌شود اما ماهیت این طراحی به آنها این اجازه را می‌دهد که دائم در حال حرکت باشند و این ویژگی منجر به این امر می‌شود که مسافران این آسانسور حداکثر برای 15 تا 30 ثانیه برای آسانسور بعدی منتظر باشند.

آسانسور مغناطیسی یک آسانسور بسیار مطمئن است و علاوه بر آن هم یک سری ویژگی‌های دیگری دارد. این آسانسور سرعت خیلی بالایی دارد و وزن آن هم سبک است و همین وزن پایین کمک کرده تا آسانسور مغناطیسی با شتاب حرکت کند. از طرفی تحقیقات نشان داده که این نوع آسانسور در آینده می‌تواند بارهای خیلی سنگینی را جابه جا کند که آسانسورهای معمولی از پس آن بر نمی‌آیند. از طرفی این مدل آسانسور از قطعات با کیفیتی و محکمی ساخته شده که طول عمر آن را افزایش داده‌اند.

قطعات آسانسور مغناطیسی

هر چه علم پیشرفت می‎کند و وسایلی که ساخته می‌شوند با آسانسور مغناطیسی از نظر قطعات هم با سایر مدل‌ها تفاوت دارد. این آسانسور تفاوتی که دارد این است که قطعاتی مثل کابل فولادی، وزنه تعادل و همین طور موتور خانه، تجهیزات ن، فلکه چدنی و قرقره ندارد و همین امر باعث تفاوت این مدل با سایر آسانسورها شده است؛ چرا که این قطعات در انواع دیگر آسانسور نقش اساسی ایفا می‌کنند.

ایمنی آسانسور مغناطیسی

ایمنی و امنیت حرف اول را در آسانسورها می‌زند؛ چرا که اگر ایمنی کافی نداشته باشند، افراد را صحیح و سالم نمی‌توانند جابه جا کنند. آسانسورهای مغناطیسی ایمنی خیلی بالایی دارند؛ چرا که در آن‌ها سیستمی تعبیه شده است که ضد برخورد بوده و کنترلی می‌باشند. آسانسورهای مغناطیسی هر چند سرعت خوبی دارند؛ اما امنیت هم در آن‌ها کاملا رعایت شده است. اگر جزء مجموعه‌هایی هستید که ایمنی برایتان خیلی مهم است، آسانسور مغناطیسی گزینه خیلی خوبی برای شما خواهد بود.

ترمز مغناطیسی

در صورت قطع برق یا قطع برق سیستم کنترل، سیستم ترمز آسانسور باید به طور اتوماتیک عمل کند، بنابراین از ترمزهای اصطکاکی الکترومغناطیسی استفاده می شود. اگر کابین با ۱۲۵% بار نامی خود در سرعت معمول خود حرکت کند، ترمزها باید قادر به توقف کامل سیستم باشند و بلافاصله سیستم را در حالت ساکن نگهدارند.

این ترمز از خارج شدن کابین از حالت تراز جلوگیری بعمل می آورد. در صورت قطع برق، سیستم کنترل ترمز موتور آسانسور به طور اتوماتیک عمل می کند؛ فنری که تحت فشار است خودش را جمع کرده و در تراز طبقه می ایستد. اگر بین طبقات به هر دلیلی برق قطع شود، کابین در هر مکانی که باشد می ایستد. (در این حالت اپراتور می تواند با استفاده از دسته ترمز که در موتورخانه وجود دارد آرام آرام کابین را در سطح تراز نزدیکترین طبقه جابه جا نماید)، ترمز باید به گونه ایی باشد که :

  • توسط فنرهای فشاری و یا نیروی وزن عمل کند.
  • اگر جریان برق قطع شود آسانسور باید حداقل دو وسیله مستقل الکتریکی کنترل کننده داشته باشد.
  • ترمز باید توسط جریان الکترومغناطیس و با الکتروهیدرولیک آزاد شود.
  • در صورت قطع جریان برق، ترمز باید بلافاصله عمل نماید.
  • ترمز باید طوری طراحی شده باشد که توسط دست بتوان آن را باز کرد و با فشار دائمی توسط شخص آن را باز نگه داشت.(در صورتیکه موتور دارای ترمز برقی باشد بایستی تمهیدات باز شدن ترمز بصورت دستی توسط ups را فراهم آوریم)

آسانسور معلق مغناطیسی

در آغاز کار آسانسورهای مسافربر در حدود ۱۵۰ سال قبل، شهرها برای همیشه تغییر نمودند. با رهایی از پلکان ها و راه پله ها، معماران با یک مانع دیگر یعنی وزن کابل های فولادی مواجه شدند. طراحی جدید آسانسورها توسط شرکت آلمانی تایسن کراپ (ThyssenKrupp) ممکن است این مشکل را با کابل های رد و بدل شده (trading cables) برای ریل هایی که از مگلو (معلق مغناطیسی) استفاده می کنند، برطرف نماید. آسانسور معلق مغناطیسی بدون مهاربندی با استفاده از یک سیستم بالاکشی خطی، خودروها حرکت بالاتری خواهند داشت و در جهات جدید، به صورت افقی و حتی قطری حرکت می نمایند. این سیستم به نام Multi (آسانسور معلق مغناطیسی)، ممکن است، به ساخت ساختمان هایی با ابعاد بی نظیر (بی سابقه ) و انرژی کارآمد، مانند برج ادیسون، کمک نماید. Patrick Bass، مدیر عامل اجرایی (CEO) شرکت تایسن کراپ آمریکای شمالی، می گوید آسمان خراش ­های فوق­ العاده بلند تولیدکننده توان، می­ توانند به رونق و شکوفایی شهری سازی کمک نمایند.

آسانسور پوشش مغناطیسی

بالابر پوشش مغناطیسی ابزاری برای بلند کردن است که دارای مغناطیس قوی در اطراف است. ماده مغناطیسی آن به دلیل خلوص بالای مواد به آن مغناطیسی بالایی می بخشد. بنابراین، بالابر مغناطیسی در آلمان از میزان دمانس زدایی کم است. طراحی آن باعث می شود صفحات و لوله های استیل بلند شود. ظرفیت آن با توجه به ضخامت و صاف بودن سطح مواد تعیین می شود.

مزایا : از لحاظ ظاهری دستگاه بالابر مغناطیسی کوچک است که می تواند در فضای باریک حمل شود و به راحتی اعمال شود.

در مورد مواد آن، مواد سطح آن از فولاد آلومینیومی بسیار قوی تشکیل شده است و ماده مغناطیسی داخل آن از خلوص بالایی برخوردار است و تسهیلاتی را در صنعت بالابر ایجاد می کند.

از قسمت های بالابر مغناطیسی ، قلاب در قسمت بالا ، قفل ایمنی و دسته کنترل در کنار هم ، کاملاً با یکدیگر همکاری می کنند ، امنیت و راحتی را بهبود می بخشند.

آسانسور مغناطیسی تفاوت‌های زیادی با آسانسورهای معمولی و کششی دارند؛ از این رو نصب آن هم متفاوت است. کسی باید این آسانسور را نصب کند که به ساز و کار آن آشنایی کامل دارد و بتواند قطعات آن را از هم شناسایی کند. همچنین آسانسور مغناطیسی خیلی از قطعات آسانسور کششی را ندارند از این رو از دیگر روش‌های نصب برای آن نمی‌توان استفاده کرد. امروزه شرکت‌های بزرگی که در حوزه طراحی، تولید و فروش آسانسور مغناطیسی فعالیت می‌کنند خدمات نصب آن را هم ارائه می‌دهند. از این رو بهتر است نصب آسانسور مغناطیسی را جدی بگیرید و تمام نکات ایمنی آن را اعمال کنید.