چاه آسانسور و نکات و مراحل طراحی و ساخت

چاه آسانسور و نکات و مراحل طراحی و ساخت

برق و روشنایی چاه آسانسور

در اکثر موارد از چراغ های تونلی برای روشنایی چاه آسانسور استفاده می شود. فاصله نصب چراغ ها حدودا با فاصله پنج متری از هم مناسب است. باید به گونه ای باشد که اولین چراغ روشنایی در فاصله ۵۰ سانتیمتری زیر سقف چاهک آسانسور که موتور آسانسور روی آن قرار دارد، نصب شود. چراغ های بعدی به فاصله حداکثر ۷ سانتی متر تا پایین چاله نصب می گردند. آخرین چراغ، به فاصله ۵۰ سانتیمتری از انتهای چاهک آسانسور نصب می شود و حتما یک پریز برق در کنار آن نصب می شود. نصب چراغ آخر از این بابت که چاه آسانسور مکانی کم نور و بسته است، بسیار الزامی است تا هنگام سرویس آسانسور مشکلی پیش نیاید. توجه داشته باشید که مناسب ترین مکان نصب چراغ ها در کنار ریل وزنه تعادل آسانسور است تا مزاحمتی برای سایر تجهیزات آسانسور نداشته باشد.

برای خاموش کردن تمام چراغ های چاه، یک کلید یک پل در موتورخانه آسانسور نصب میگردد تا زمان مراجعه به موتورخانه و قبل از شروع به کار، برق آسانسور هم قطع شود. البته در گذشته از کلیدهای تبدیل استفاده می شده است و به این ترتیب خاموش کردن چراغ ها هم از انتهای چاه آسانسور و هم از موتورخانه امکان پذیر بود.

آب بندی چاه آسانسور

با توجه به محل قرارگیری چاله در سطوح پایینی از سطح زمین و نزدیکی به آب های زیرزمینی، احتمال نفوذ و انتقال آب به دیواره های چاه آسانسور زیاد است. بنابراین آب بندی چاه در مناطقی که سطح آب زیرزمینی آن بالاست، احتمالا مشکلات را به دنبال دارد. آب بندی هنگام نشت آب، امری سخت و هزینه بر است و باعث آسیب به دیواره ها و تجهیزات برقی و الکتریکی می شود. علاوه بر خسارت مالی، احتمال تلفات انسانی نیز وجود دارد. پس آب بندی چاه به صورت استاندارد امری ضروری و لازم الاجرا است. چاه آسانسور بایستی همواره خشک و عاری از رطوبت باشد و استفاده از مواد آب بندی معمولی غیرمجاز است. عوامل محیطی زیادی نظیر حجم متغیر بارش های فصلی، تغییر سطح آب های زیرزمینی و نشت آب های فاضلاب، و… وجود دارد که حتما باید مدنظر قرار داد. تا از مشکلات احتمالی و نشت آب پس از آب بندی جلوگیری شده و هزینه های مازاد کاسته شود. زیرا هزینه های آب بندی چاله بعد از نشت آب، تا ده برابر هزینه های آن در زمان قبل از بروز مشکل و خشک بودن دیواره ها است.

مواد مورد استفاده برای آب بندی چاه آسانسور

چنانچه پس از آب بندی، آب نشت کند و نیاز به آب بندی مجدد باشد لازم است ابتدا به وسیله پمپ های کف کش، آب نشت شده را خارج کرده و به وسیله مواد خشک کننده سطح بتن، چاه آسانسور را خشک کنید. سپس با توجه به سرعت و مقدار نشت آب و همچنین موقعیت و ارتفاع چاه، از مواد تثبیت کننده و مقاوم استفاده کرده تا ورود آب به چاه قطع شود. برخی از روش های آب بندی چاه عبارت است از:

ایزوگام و قیرگونی کردن چاه

مزایا: عدم شکنندگی یا پوسیدگی، انعطاف و مقاومت دمایی بالا

معایب: عدم اتصال صحیح به سطح زیرین، جداشدن از سطح کار به مرور زمان، نیاز به جداسازی کامل لایه قبلی در صورت نشتی و ترمیم

مواد نفوذگر در ساخت چاه

مزایا: قابل استفاده برای اغلب آسانسورها، برطرف کننده ترک های ریز و بسیار کوچک

معایب: عملکرد ضعیف در صورت وجود آلودگی در سطح و یا قدیمی بودن بتن

نانو ماده نفوذگر برای آب بندی چاه آسانسور

مزایا: مناسب برای ترمیم شیار بتن و ترک ها، خاصیت آب گریزی زیاد

قابل استفاده در استخرها، مخازن آب و فاضلاب، فوندانسیون، مترو و…