چرا آسانسور نیاز به نوسازی دارد؟

چرا آسانسور نیاز به نوسازی دارد؟

در حال حاضر و طبق استاندارهای موجود، آسانسور تبدیل به یکی از اجزای ضروری ۹۰ درصد ساختمان‌ها، مجتمع‌های مسکونی شده است. آسانسور یک وسیله الکتریکی مکانیکی است که بصورت عمودی حرکت می‌کند. وجود آسانسور ایمن و با امنیت بالا در تمام ساختمان‌ها الزامی است. به ویژه ساختمان‌ها و مجتمع‌های پرترافیک که مسافران آن از همه قشر و سن و سالی می‌باشند. حرکت عمودی آسانسور، ترافیک آسانسور، استهلاک و فرسودگی، نصب اشتباه برخی قطعات و… از جمله مواردی است که نوسازی آسانسور را برای هر ساختمانی ضروری می‌کند. قیمت آسانسور یکی از موانع جدی در نوسازی آسانسور است. اما باید گفت که از دست دادن ایمنی باعث چندین برابر شدن هزینه تعمیر و نوسازی آسانسور می شود. هدف آتی سازان از ارائه این مقاله، بررسی دلایل تعویض و نوسازی آسانسور و مراحل انجام آن است. برای مطالعه دلایل بازسازی آسانسور، تا انتها با آتی سازان همراه باشید.

کدام آسانسور نیاز به نوسازی دارد؟

همانطور که قید شد دلایل متعددی ضرورت نوسازی آسانسور را فراهم می‌کند. اما بطور کلی با مشاهده هریک از حالات زیر می‌توان نتیجه گرفت که آسانسور نیاز به نوسازی دارد:

  • زمان انتظار شما برای احضار کابین نسبت به گذشته، طولانی‌تر شده باشد.
  • سرعت رفت و آمد آسانسور کاهش پیدا کرده باشد.
  • شروع حرکت آسانسور همراه با تکانه و لرزش‌های محسوسی باشد.
  • احساس لرزش شدید هنگام توقف آسانسور در طبقات
  • شنیدن سر و صدای نامتعارف هنگام حرکت یا توقف آسانسور در کابین آسانسور
  • احساس تکانه و لرزش شدید هنگام حرکت رو به بالا یا رو به پایین آسانسور
  • روشن و خاموش شدن غیرعادی آسانسور به ویژه برق کابین آسانسور
  • چشمک زدن روشنایی درون کابین آسانسور
  • از زمان نصب آسانسور بیشتر از ۱۰ سال گذشته باشد.

دلایل نوسازی و تعویض آسانسور

همانطور که اشاره شد، آسانسور یک وسیله جهت جا‌به‌جایی همه نوع و همه سن و سالی از مسافران است. این مسافران شامل افراد خردسال تا افراد کهنسال می‌شود. ایمنی و امنیت سیستم آسانسور برای هر ساختمانی ضروری و الزامی است. به همین جهت در سال‌های اخیر برای استاندارد بودن آسانسور، بازرسی‌هایی توسط مهندسان ساختمان و مکانیک بر روی مراحل نصب آسانسور صورت می‌گیرد. جدا از مبحث امنیت آسانسور که بدیهی‌ترین دلیل تعویض و نوسازی آسانسور است، دلایل زیر نیز شما را برای تعویض و بازسازی آسانسور قانع خواهد کرد:

  1. با بالا رفتن عمر آسانسور، قطعات آسانسور دچار فرسودگی و استهلاک می‌شوند. نوسازی و بازسازی آسانسور باعث جلوگیری از استهلاک بیشتر قطعات و هزینه‌تراشی‌های بیشتر و متعدد می‌شود. چرا که در صورت خراب شدن سیم بکسل آسانسور و عدم تعویض آن، فلکه‌های اصلی و فلکه هرزگرد آسانسور نیز دچار آسیب شده و این آسیب و خرابی به موتور آسانسور نیز سرایت خواهد کرد و در نهایت مجبور به تعویض قطعات بیشتر خواهید شد.
  2. با بازسازی و نوسازی آسانسور و احساس امنیت بیشتر باعث راحتی استفاده از آسانسور خواهد شد. فرض کنید با هربار سوار و پیاده شدن از آسانسور شاهد تکانه‌های شدید و خاموش و روشن شدن کابین آسانسور هستید، چه احساسی به شما دست خواهد داد؟ دیر یا زود تصمیم خواهید گرفت از پله‌ها برای رفت و آمد استفاده کنید ولی از آسانسور خراب و معیوب ساختمان نه.
  3. در آسانسورهای قدیمی با بازسازی و نوسازی سیستم آن می‌توان امکانات و تجهیزات ایمنی و حفاظتی بهتر و پیشرفته‌تری را قرار دارد. یکی از این سیستم‌ها، سیستم برق اضطراری است که در صورت قطعی برق به راحتی می‌توان افراد گیر افتاده در کابین آسانسور را در نزدیک‌ترین طبقه پیاده نمود.
  4. نوسازی سیستم آسانسورهای قدیمی باعث جایگزینی قطعات کهنه و مصرف‌ بالا با قطعات کم‌مصرف می‌شود. همین موضوع کاهش هزینه‌های انرژی و برق ساختمان را به همراه خواهد داشت. این مسئله در مجمتع‌ها و مراکز تجاری شلوغ که نیاز به دریافت شارژ ماهیانه بسیار گزاف برای آسانسور است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

مراحل نوسازی آسانسور

در برخی موارد خاص نیاز به تعویض کلی آسانسور است. به عنوان مثال در صورت سقوط آسانسور نیاز به تعویض ۷۰ الی ۸۰ درصد سیستم آسانسور خواهد بود. اما بسته به نوع خرابی یا تعمیری که آسانسور جهت نوسازی نیاز دارد، مراحل زیر باید بازبینی و نوسازی شود:

تعویض موتور آسانسور

افزایش عمر آسانسور، نصب نادرست فلکه‌های آسانسور، عدم روغن کاری به موقع، نوسانات برق و… از جمله مواردی است که باعث آسیب به موتور آسانسور می‌شود. لازم به ذکر است که موتور گیربکس آسانسور نسبت به موتور گیرلس آسانسور دارای استهلاک و خرابی بیشتری است و علت این موضوع وجود قطعات و تجهیزات جانبی درگیر شونده بیشتر با موتور گیربکس است.

تعویض و نوسازی سیم بکسل آسانسور

به مرور زمان و به ویژه اگر فلکه‌های آسانسور به درستی نصب نشده باشند و در محاسبه زاویه آلفا مناسب انتخاب نشده باشد شاهد سائیدگی و خوردگی در سیم بکسل‌ آسانسور خواهیم بود. همچنین اگر سیستم تعلیق و تعادل آسانسور به درستی طراحی و نصب نشده باشد، این خرابی سریع‌تر رخ خواهد داد.

تعویض و بازسازی کابین آسانسور

کابین آسانسور را باید هم از نظر مکانیکی و هم از نظر الکتریکی مورد بازبینی قرار داد. در صورت ایراد در هریک از سیستم های مکانیکی و الکتریکی کابین، نوسازی و بازسازی آسانسور ضرورت پیدا می‌کند. همچنین با گذشت زمان تزئیات داخلی آسانسور معیوب شده و برای زیبایی و همچنین تلقین حس آرامش بیشتر، باید تزئینات داخلی آسانسور را نوسازی نمود.

تعویض و نوسازی کابل‌های آسانسور

کابل‌های آسانسور شامل سیم‌های الکتریکی مدارات فرمان در چاه آسانسور و تراول کابل معلق در چاه و چاهک آسانسور می‌باشد. به مرور زمان و در صورت پایین بودن کیفیت این کابل، خوردگی و پوسیدگی این کابل‌ها را شاهد خواهیم بود. این پوسیدگی کابل‌ها باعث کاهش شدید ایمنی و امنیت آسانسور می‌شود. همچنین وجود نوسانات شدید برق نیز خرابی و از کار افتادن این کابل‌ها را به همراه دارد.

بازسازی و تعمیر ریل آسانسور

ریل‌های آسانسور یکی از اجزای آسانسور است که بیشترین درگیری را با سایر اجزا دارد. کابین آسانسور و وزنه تعادل آسانسور برای حفظ تعادل و حرکت یکدست عمودی خود نیاز به ریل راهنمای آسانسور دارند. تعویض و تعمیر ریل آسانسور مواقعی بسیار ضروری می‌شود که ترمز ایمنی آسانسور فعال شده باشد. چرا که در این حالت با درگیر شدن کفشک‌ها و اعمال شدت نیروی مخالف حرکت آسانسور با سرعت بالا، خرابی و یا حتی پیچ خوردگی ریل آسانسور اتفاق می‌افتد.

تعویض تابلو فرمان آسانسور

همانطور که در صفحه انواع تابلو فرمان آسانسور توضیح داده شد، مدل‌های تابلو فرمان با یکدیگر متفاوت است و این تفاوت بستگی به نوع موتور آسانسور و سیستم آسانسور دارد. تابلو فرمان آسانسور مغز سیستم الکترونیکی آسانسور می‌باشد. هرگونه نوسان برق، فشار بیش از حد بر موتور آسانسور و سیم‌های انتقال‌دهنده‌ی جریان و سیگنال، باعث ایراد و خرابی در تابلو فرمان آسانسور می‌شود. البته تجهیزات ایمنی و حفاظتی بسیاری در تابلو فرمان‌های آسانسور وجود دارد. اما گاهی امکان دارد همین تجهیزات دچار خرابی شوند. به ویژه اگر که تنظیمات اولیه آن‌ها به درستی صورت نگرفته باشد. همچنین در صورت تعویض موتور آسانسور یا قطعات دیگر همچون کابین آسانسور، نیاز به تعویض تابلو فرمان آسانسور نیز احساس خواهد شد.

تعویض یا نوسازی قطعات ایمنی آسانسور

برخی از قطعات ایمنی آسانسور شامل موارد زیر است:

  • گاورنر آسانسور
  • پاراشوت آسانسور
  • بافر آسانسور
  • زنجیر جبران آسانسور
  • کفشک‌های ترمز آسانسور

تعویض و تعمیر این قطعات بیشتر زمانی ضرورت دارد که از طول عمر مفید این قطعات گذشته باشد و یا اینکه ایمنی آسانسور از بین رفته باشد و هرکدام از این قطعات فعال شده باشند. بطور کلی می‌توان گفت که قطعات ایمنی و ترمز آسانسور در صورت کارکرد و فعال شدن آن‌ها جهت برقراری ایمنی و جلوگیری از سقوط آسانسور، نیاز به تعویض خواهند داشت.

مراحل نوسازی و تعویض کابین آسانسور

یکی از قطعات و قسمت‌های آسانسور که نسبت به سایر قطعات نیاز به نوسازی و تعویض دارد، کابین آسانسور است. دلیل این موضوع نیز بسیار آشکار است. در تماس بودن انسان با این بخش از سیستم آسانسور و رفت و آمد‌های متعدد در کابین آسانسور از مهم‌ترین دلایل نوسازی کابین آسانسور است. مراحل نوسازی کابین آسانسور به شرح زیر است:

کفپوش کابین آسانسور

پس از آنکه زیرسازی کف کابین آسانسور انجام شد، نیاز به یک پوشش مناسب برای کف کابین آسانسور خواهد بود. از سنگ‌های گرانیتی و معرق در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف و یا استفاده از موکت‌های قابل شستشو برای پوشاندن کف کابین آسانسور استفاده می‌شود. موکت‌های قابل شستشو وزن کابین آسانسور را کاهش می‌دهند اما به دلیل کثیف شدن زود به زود و نیاز به تمیز کردن آن، در آسانسورهای پرترافیک کارایی مناسبی ندارند.

سقف کابین آسانسور

سقف کابین نیز یکی از قسمت‌های مهم کابین آسانسور است. از ورقه‌های استیل یا سقف کاذب می‌توان برای نوسازی سقف کابین آسانسور استفاده نمود. همچنین برای زیبایی بیشتر می‌توان از آینه‌های نشکن در سقف کابین استفاده کرد. اما استفاده از سقف کاذب مزایای بیشتری دارد که امکان تعمیر و تعویض در قسمت سقف را سهولت می‌بخشد.

نورپردازی کابین آسانسور

اهمیت نوع سقف کابین در قسمت نورپردازی کابین است. استفاده از سقف کاذب در آسانسور این امکان را فراهم می‌کند که در سقف آسانسور از انواع لامپ‌های LED یا فلورسنت برای نورپردازی و ایجاد جلوه‌های زیبا در آسانسور استفاده کنید. تعویض و تعمیر لامپ‌ها نیز هنگامی که سقف کابین بصورت سقف کاذب باشد به راحتی و سهولت انجام می‌گیرد.

سطوح داخلی کابین آسانسور

در بخش انواع کابین آسانسور مفصلا در مورد سطوح داخلی کابین آسانسور و انواع آن صحبت شد. برای پوشش داخلی کابین می‌توان از آینه، انواع ورقه‌های استیل، ام‌دی‌اف یا فرمیکا استفاده نمود. البته ادغام این پوشش‌ها و استفاده از چند نمونه آن اگر بصورت مهندسی طراحی شود، می‌تواند جلوه‌های منحصربه‌فردی را برای کابین آسانسور شما به ارمغان بیاورد. در این میان ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که ورقه‌های استیل ضدخش و ضد پوسیدگی هستند و از این نظر کاربرد بیشتری در پوشش داخلی آسانسور دارند.

آینه کابین آسانسور

وجود آینه در کابین آسانسور الزامی است. وجود آینه از نظر روانشناسی فوائد بسیاری دارد که یکی از آن‌ها بزرگ‌تر نشان دادن کاببین آسانسور است. از دیگر مزایای استفاده از آینه، عدم احساس تنهایی در کابین و داشتن حس امنیت است. تعویض آینه آسانسور زمانی انجام می‌شود که آینه مات و کدر شده باشد و دیگر زیبایی اولیه را درون کابین آسانسور نداشته باشد.

صفحه کلید احضار آسانسور

شاید یکی از اصلی‌ترین بخش های کابین آسانسور که نیاز به بازسازی و تعمیر دارد، صفحه کلید درون کابین آسانسور است. چرا که این بخش از کابین آسانسور بیشترین درگیری و ارتباط را با افراد دارد. به طور کلی صفحه کلید کابین آسانسور به ۳ مدل زیر تقسیم می‌شود:

  • صفحه کلید معمولی
  • صفحه کلید دیجیتالی
  • صفحه کلید پیشرفته

هرکدام از این مدل‌ها در سرویس دوره‌ای آسانسور باید مورد بازبینی قرار بگیرد و در صورت خرابی در هر قسمت آن باید اقدام به تعمیر یا تعویض آن نمود.

سرویس و بازسازی آسانسور

در صفحه سرویس دوره ای آسانسور در مورد استاندارها و مراحل سرویس و تعمیر آسانسور مطالب جامعی ارئه داده شد. در انتهای این صفحه تنها به ذکر این نکته بسنده می‌کنیم که بازسازی و تعمیر آسانسور باید توسط شرکت‌های سابقه‌دار در این امر و همچنین توسط تکنسین‌های با تجربه و حرفه‌ای انجام شود. چرا که حتی ممکن است پس از بازسازی به دلیل نصب نادرست برخی قطعات آسانسور و یا حتی انتخاب قطعات بی کیفیت، خرابی زودتر از موعد‌ آسانسور اتفاق افتد و هزینه‌های بیشتری را برای صاحبان ساختمان بوجود آورد. در این میان باید ذکر کرد که قطعات آسانسور ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و… با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که در بازسازی و سرویس آن‌ها باید به این نکته‌ها و نوع کاربری آسانسور نیز دقت نمود.

قیمت آسانسور برای نوسازی

در نوسازی آسانسور مهم‌ترین دغدغه هر مدیر مجتمع یا صاحب ساختمانی، قیمت نوسازی آسانسور است. باید گفت که با یک حساب سر انگشتی به راحتی می‌توانید متوجه شوید که هرچه شما در زمان حال و پیش از وقوع فرسودگی و خرابی‌های متعدد، برای نوسازی آسانسور هزینه کنید در آینده باز پس خواهید گرفت. کافی‌ست نگاهی به تفاوت هزینه‌ی سیستم آسانسورهای درایو‌ دار موجود با آسانسورهای قدیمی بیندازید. یا اینکه به تفاوت آسانسورهای گیرلس با انواع آسانسور و کاهش هزینه‌های نگهداری و نصب و حتی مصرف برق آن‌ها دقت کنید. شاید هزینه‌ی اولیه نوسازی آسانسور کمی برای صاحبان ساختمان گران تمام شود، اما در دراز مدت به دلیل کارایی بهتر و مصرف پایین‌تر برق و انرژی، این هزینه اولیه باز خواهد گشت.