چیدمان پله برقی

چیدمان پله برقی

باید توجه داشت که چیدمان و نحوه قرار گرفتن پله برقی ها در ساختمان سهم بسیار مهمی در هدایت جریان و مسیر حرکت مسافرین به عهده دارد ،بطوریکه عملاً در ساختمان ها با نوع چیدمان پله برقی های می توان جریان حرکت مسافرین را هدایت نموده و به شکل دلخواه طراحی نموده .این نکته در ساختمان های تجاری ودرمیزان فروش واحدهای تجاری نقش کلیدی دارا می باشد.

انواع چیدمان پله برقی :

چیدمان پله برقی در چند طبقه به روش تکی

ساده ترین روش جابه جایی مسافر بین سه سطح متفاوت می باشد.در چیدمان تکی مسافرین باید برای رسیدن به پله برقی بعدی مسیر کوتاهی راطی نمایند .به لحاظ استراتژیک این مسیر کوتاه می توانداز طریق ایجاد انگیزه برای خریدار منجر به فروش بیشتر گردد.

چیدمان پله برقی در چند طبقه به روش تکی

چیدمان پله برقی در چند طبقه به روش تکی

این نوع آرایش بیشتر برای مکان هایی مناسب است که جریان حرکت افراد به یک سمت باشد .به عنوان مثال درمرکز تجاری حرکت مسافران به سمت بالا توسط پله برقی هایی که در یک سمت ساختمان هستند وحرکت مسافران به سمت پایین توسط پله برقی هایی که در سمت دیگر ساختمان هستند انجام می گیرد.

از آنجا که حرکت مسافرین درطول ساختمان دچار وقفه می شود،روی هم رفته زمان حرکت برای رسیدن به طبقات بالاتر افزایش می یابد.

پله برقی هایی آسان تر مورداستفاده مسافرین قرارمی گیرند که از نظر چیدمان بتوانند مسافررا با طی کوتاه ترین مسافت به پایین (مکان آغازین )برگردانند.

در تصویر بالا حداکثر فضای پوشش داده شده توسط یک پله برقی در چیدمان تکی نمایش داده شده است این شکل بیانگر حداکثر فضایی است که بک پله برقی می تواند جهت تردد مسافرین پوشش دهد.

چیدمان پله برقی در چند طبقه به روش ضربدری

چیدمان پله برقی در چند طبقه به روش ضربدری

چیدمان پله برقی در چند طبقه به روش ضربدری

این چیدمان متوالی به مسافرین این امکان رامی دهد تا سریع ترین حرکت را بین دوطبقه یا بیشتر داشته باشند.در اینگونه پله برقی ها برای رسیدن به پله برقی بعدی ورفتن به طبقه بعدی باید مسافت محدودی توسط مسافر طی گردد،درنتیجه امکان بازدید مسافرین ازواحدهای تجاری قرارگرفته درمسیر را فراهم می نماید .این وضعیت به خصوص برای ساختمان های اداری ،خدماتی و فروشگاههای بزرگ مناسب می باشد. زیرا هم سرعت مناسب در جابجایی مسافرین تامین شده وهم گردش مسافرین درفضای تجاری صورت می گیرد.معمول نوع  چیدمان به روش ضربدری می باشد.حرکت مسافرین به سمت بالا وپایین ازتراکم جمعیت در پاگرد پله برقی ها جلوگیری می نماید.

چیدمان پله برقی در چند طبقه به روش موازی
چیدمان پله برقی در چند طبقه به روش موازی

چیدمان پله برقی در چند طبقه به روش موازی

درصورتی که طراحی ساختمان اجازه دهد و فضای پاگرد کافی بین پله برقی ها در دو طبقه متوالی موجود باشد این نوع چیدمان سریعترین زمان رسیدن به طبقات بالاتر می باشد.معمولاًدر ساختمانهایی جابجایی حجم زیادی از مسافر در زمان مشخص موردنیاز است مانند فرودگاها ،ایستگاههای را آهن و …از این روش استفاده می شود.

به عنوان مثال درمتروهای روی سکوهای مسافرگیری باید در زمان  کوتاهی تا قبل از رسیدن قطار بعدی ایستگاه از مسافرین خالی گردد.

لذا باید طراحی چیدمان وظرفیت پله برقی ها بگونه ای باشد که در کمتر از چند دقیقه کلیه مسافرین پیاده شده از قطار ایستگاه راترک نمایند.