پله برقی out door

پله برقی OUT DOOR

 

پله برقی OUT DOOR

پله‌برقی‌های کونیگ در دو زاویه 30 درجه و 35 درجه و در عرض‌های 600 و 800 و 1000 میلیمتر ارایه می‌شوند .

به طور مثال بسته به نوع كاربردي پروژه بايد از پله برقي مناسب براي ترافيك متوسط commecial(مانند فروشگاه و ادارات و هتل ها ) , يا مناسب براي ترافيك سنگينpublic traffic ( مانند پايانه هاي مترو و فرودگاه ) استفاده نمود . همچنين بسته به محل نصب پله برقي كه در فضاي سرپوشيده باشد و يا در فضاي آزاد , بايد تدبيرخاصي در خصوص indoor یا outdoor یا semi out door بودن پله های برقی توسط شركت سازنده در نظر گرفته شود .

همانطور که از نام آن بر می آید، سیستم هایoutdoor جهت استفاده در فضاهای روباز طراحی گردیده اند.مکانیزم کلی عملکرد آنها مشابه پله های عادی است با این تفاوت که جهت حفاظت در برابر آب، رطوبت و گرد و خاک، تجهیزات مورد استفاده در آنها یا ضد آب و گرد و غبار بوده و یا در فضاهای آب بندی شده قرار می گیرند.

در این سیستمها از روشنایی و یا نوارهای نورانی زرد رنگ در اطراف پله جهت قابل رویت بودن آن در تاریکی استفاده میشود. در این سیستم نسبت به پله های indoor ، محدودیت بیشتری در زمینه اجناس مصرفی و تزیینات وجود دارد. این پله ها بیشتر در پلهای عابر پیاده ، ورودی های مترو و…که فاقد پوشش می باشنداستفاده میشوند.

در برخی محلهایی که امکان استفاده از پوشش محدود وجود دارد مانند سقف های کاذب پله هایی که در پلهای عابر پیاده بکار میروند از سیستم semi out door استفاده میشود که در کاهش هزینه ها بسیار موثر است.

ساختمان‌ها یا کاربری‌هایی وجود دارند که از پله‌برقی در بیشتر اوقات شبانه روز توسط عموم استفاده می‌شود و معمولاً در خارج از ساختمان با پوشش کامل قراردارند یا در مسیر استفاده عموم در داخل ساختمان‌هایی هستندکه همواره مسیر رفت و آمد است. از جمله این کاربری‌ها می‌توان به پل‌های عابر پیاده، ایستگاه‌های دورافتاده و غیراصلی مترو، بخش‌هایی از ساختمان‌های عمومی که دسترسی بین دو سطح خیابان‌ها از طریق آنها انجام می‌گیرد، اشاره نمود.

 در انتخاب مشخصات فنی اولیه پله‌برقی های نیمه تجاری باید به موارد زیر توجه نمود:

 به دلیل استفاده عموم در کلیه ساعات شبانه روز در صورتی که کمبود فضای نصب وجود نداشته باشد بدون توجه به ارتفاع، انتخاب زاویـه 30 درجـه مناسبتر است، هر چند که انتخاب زاویه 35 درجه اشتباه نیست.

تعداد پله های افقی در ایستگاه‌های بالا و پائین 3 عدد انتخاب می‌­شود.

قطر قرقره هایی که در دو طرف هر پله (Step) هستند هنوز می‌تواند 75 میلیمتر باشد، اما اگر از نظر تأمین منابع مالی مشکلی وجود نداشته باشد می‌توان قطر 90 می‌لیمتر را نیز پیشنهاد نمود.

شعاع انحنای سازه اصلی پله‌برقی و دستگیره در بالا 150 سانتی متر و در پائین 100 سانتی متر می‌باشد.

درجه حفاظت موتور و قطعات الکتریکی IP54 انتخاب می‌­شود، این امر به دلیل امکان ورود آب به داخل سازه پله ­برقی از طریق کفش خیس یا برفی، چتر خیس یا اجسام خیس است. هر چند که فرض بر این است امکان بارش باران و برف مستقیم روی پله‌برقی به دلیل پوشش روی آنها وجود ندارد. پوشش رنگ قطعـات فلـزی و سازه پله­ برقی باید ضدزنگ باشد.

به دلیل این که در طول ساعات شبانه روز از این پله‌برقی استفاده می‌شود، ولی ممکن است در ساعات پایانی شب رفت و آمد بسیار کم باشد، به طوری که دقایق زیادی از پله‌ برقی استفاده نشود، به منظور جلوگیری از استهلاک پله‌برقی و صرفه جویی در انرژی، باید پله‌برقی مجهز به سیستمی باشد که در صورتی که برای زمان تعیین شده­ای (مثلاً 15 دقیقه) از آن استفاده نشود، متوقف شده و به محض ورود استفاده کننده بعـدی به حرکت در آیـد. این سیستم معمولاً ایست – رو (Stop & Go) نامیده می‌­شود و تردد افراد به وسیله  چشم الکترونیکی (Photo Cell) یا وسایل مکانیکی کنترل می‌شود.